کفش

راهنمایی جامع انتخاب سایز کفش

سایز کفش

اگر در خصوص خرید کفش با مشکل روبرو شده‌اید و به دنبال پاسخ به این پرسش که چگونه باید سایز کفش انتخاب کنیم هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

راهنمای جامع انتخاب سایز کفش

در خصوص خرید کفش به صورت عمده باید در نظر داشته باشید که اندازه مناسب کفش شما چیست؟ به طور کلی سه نوع سایز برای کفش‌های زنانه مردانه و بچگانه تعریف شده است. برای اندازه‌گیری کفش، تنها لازم است یک برگ کاغذ که کمی از پای خودتان بزرگتر می‌باشد را انتخاب کنید و پای خود را بر روی آن قرار دهید و با استفاده از یک خودکار، دور تا دور پای خود را بر روی کاغذ ترسیم کنید. برای انجام این کار لازم است تا موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

مواردی که در هنگام خرید کفش باید به آن ها توجه داشته باشید

بهترین زمان برای این کار یعنی اندازه‌گیری پا و سایز آن، اواخر روز و یا بعد از پیاده‌روی‌های طولانی می‌باشد. چرا که در این زمان، پا از حالت معمولی خود اندکی بزرگتر می‌شود. برای اندازه‌گیری پا سعی کنید از جوراب استفاده کنید. توجه کنید در صورتی که کفش خود را به همراه جوراب پا می‌کنید لازم است تا سایز آن را نیز به وسیله جوراب اندازه‌گیری کنید. عده‌ای از افراد از جوراب‌های ضخیم استفاده می‌کنند. برای اندازه‌گیری سایز پا نیز لازم است تا با استفاده از جوراب‌های ضخیم سایز پای خود را اندازه‌گیری کنند.

تنها در یک صورت پای خود را بدون جوراب اندازه‌گیری کنید آن هم در صورتی که عادت به استفاده از کفش بدون جوراب دارید. معمولاً در اندازه‌گیری سایز پا، حدود ۳ میلی‌متر اختلاف وجود دارد. پس در اندازه‌گیری هیچ وقت اعداد به دست آورده را گرد و یا رند نکنید.

سعی کنید با دقت کافی این کار را انجام دهید. در ضمن در اندازه‌گیری سایز پا، معمولاً یکی از پا ها از پای دیگر کمی بزرگتر می‌باشد. توصیه می‌کنیم تا برای محاسبه دقیق کفش هر دو پا را اندازه‌گیری کنید. شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که کفشی که استفاده می‌کنید از پای شما بزرگتر است. برای انجام این کار لازم است تا از کفی کفش استفاده کنید. با استفاده از کفی کفش، اختلاف سایز پای شما تا حدودی حل می‌شود. برای دانستن سایز مناسب کفش، لازم است تا پای خود را از پاشنه تا انگشت شصت که درازترین انگشت در پا می‌باشد اندازه گیری نمایید. در ادامه به جدول سایز پا اشاره می‌کنیم. در نظر داشته باشید که اکثر سایزهایی که در ایران استفاده می‌شوند دارای اندازه‌های اروپایی می‌باشند.

راهنمای جامع انتخاب سایز مناسب کفش

سایز مناسب کفش

برای تعیین سایز کفش لازم است تا چند مورد اساسی را به خاطر داشته باشید. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

سایز استاندارد در تولید کفش

لازم است بدانید هیچگونه سایز استانداردی در بین تولید کنندگان انواع کفش زنانه و مردانه و کفش عمده زنانه مانند آدیداس، نایک، کالج و غیر وجود ندارد. سایز بندی‌ها ممکن است بین هر کدام از تولید کنندگان انواع کفش متفاوت باشد. بهترین راه برای دانستن سایز دقیق پا، اندازه‌گیری آن می‌باشد. برای انجام این کار لازم است تا طول پا را اندازه‌گیری کنید تا بر اساس جدول‌های موجود، به سایز مناسب پای خود دسترسی پیدا کنید.

تعیین طول پا به صورت دقیق

مهم ترین عامل در انتخاب سایز کفش، اندازه دقیق طول پا می‌باشد. توجه کنید در انجام این کار باید دقت بسیار بالایی داشته باشید. جداول سایز پایی که موجود می‌باشد رابطه بین طول پا و اندازه پا را تعیین می‌کند. در نتیجه در انجام آن باید دقت بسیار بالایی را به خرج دهید.

عرض پا و اندازه‌گیری آن

یکی از مواردی که افراد در هنگام خرید و یا اندازه‌گیری پا به آن توجه نمی‌کنند پهنای کفش می‌باشد. حتی اگر در این مرحله طول پا را به درستی اندازه گرفته باشید، برای تعیین سایز دقیق پا، نیاز است تا پهنای آن را نیز اندازه‌گیری کنید. اگر کفشی که انتخاب می‌کنید بیش از حد پهن باشد پا در داخل آن کفش مدام در حال لغزش می‌باشد و ممکن است کفش از پای شما در بیاید.

زمانی هم که کفش بیش از حد باریک باشد و پهنای کمی داشته باشد فشار بسیار شدیدی از دو ناحیه به پا وارد می‌شود. هنگامی که در حال اندازه‌گیری سایز پای خود بر روی کاغذ هستید، حتماً پهنای پای خود را نیز مشخص نمایید. برای انجام این کار عرض بین کف پا را به عنوان پهنای پای خود مشخص نمایید. بسیاری از افراد تولید کننده، پهنای کفش را نیز در جدول سایز کفش به مشتریان خود معرفی می‌کنند. با این کار می‌توانید سایز مناسب خود را پیدا کنید.

سایز مناسب کفش

گرما و تاثیر آن بر سایز کفش

معمولاً گرمای بسیار زیاد، باعث متورم شدن و افزایش سایز پا می‌شود. در نتیجه فصل تابستان زمان مناسبی برای خرید کفش نیست. هر چند که این افزایش سایز آنقدرها هم قابل توجه نیست. اما اگر به دنبال خرید کفش مردانه و یا زنانه تابستانه هستید، سعی کنید در انتخاب کفش دقت کنید و کفشی را انتخاب کنید که اندکی از سایز واقعی پای شما بزرگتر ‌باشد. این انتخاب برای افرادی که در روزهای گرم سال در زیر نور آفتاب هستند دارای اهمیت دو چندان می‌باشد.

عوارض پوشیدن کفش با سایزهای نامناسب

هنگامی که یک کفش مناسب سایز پای شما نباشد، مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد می‌شود. مشکلاتی که ممکن است به علت نامناسب بودن سایز کفش رخ دهد به شرح ذیل می‌باشد:

  • اگر کفش نامناسب پا کنید و کفش دارای اندازه مناسبی نباشد، امکان کج شدن انگشتان پا وجود دارد. چرا که فشار بسیار زیادی به انگشتان وارد می‌شود.
  • ایجاد دردهای موضعی در بخش‌های مختلفی از پا.
  • ایجاد زخم در پشت پا بر اثر اصطکاک با کفش.
  • فشار بسیار زیاد به انگشتان پا و ایجاد گوشت ناخن.
  • همیشه تنگ بودن کفش باعث ایجاد مشکل نمی‌شود. گشاد بودن کفش نیز باعث ایجاد تاول در پا می‌شود.
  • پوشیدن کفش نامناسب نیز باعث ایجاد میخچه می‌شود.

سخن پایانی در خصوص سایز کفش

در این مقاله سعی کردیم در خصوص راهنمای جامع سایزبندی کفش اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. به راستی که کفش خوب نعمتی است که کسانی که تجربه پوشیدن آن را دارند به خوبی قدر آن را می‌دانند. در نتیجه سعی کنید در انتخاب کفش مناسب نهایت دقت را به خرج دهید و تصمیم درستی بگیرید.

توجه داشته باشید جداول سایز کفش که در اینترنت موجود می‌باشد با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است برندهای موجود در بازار، دارای تفاوت سایزبندی مختلفی باشند و ملاک‌های مختلفی برای سایز پای افراد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *