کفش, کفش ورزشی

راهنمای کامل انتخاب کفش ورزشی

معرفی کفش برند ارزان قیمت - برندهای ارزان کفش

راهنمایی انتخاب کفش ورزشی

کفش ورزشی مناسب علاوه بر امکان انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب، راحتی فرد را نیز به به همراه دارد. همچنین باعث بهبود عملکرد حرکتی وی نیز می‌شود. از همه مهمتر پوشیدن کفش ورزشی مناسب از بروز صدمات مختلف جلوگیری می‌کند.

همانطور که می‌دانید فعالیت‌های ورزشی باعث ایجاد فشار بسیار زیاد بر روی ساق و مچ می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید فعالیت‌هایی مانند پریدن و یا دویدن، فشاری معادل ۵ برابر وزن بدن را به انسان وارد می‌کند.

کفش های ورزشی امروزه متناسب با فعالیت‌های ورزشی متنوعی تولید می‌شود. اگر بیشتر از دو بار در یک رشته ورزشی خاص در هفته شرکت دارید، بهتر است از کفش‌های ورزشی متناسب با آن رشته ورزشی استفاده کنید به عنوان مثال کفش ورزشی مناسب دویدن، با کفش مناسبی که برای فوتبال وجود دارد متفاوت می‌باشد و هر کدام مناسب آن فعالیت طراحی شده‌اند اگر در طول ماه از رشته‌های ورزشی متعددی استفاده می‌کنید بهتر است از کفش‌های ورزشی چند منظوره نیز استفاده کنید.

راهنمای انتخاب و خرید کفش ورزشی

ویژگی کفش‌های مناسب ورزش

در واقع کفش مهم‌ترین قسمت در لباس افراد می‌باشد. چرا که عملکرد مکانیکی مانند انتقال وزن بدن را انجام می‌دهد. کفش خوب دارای ویژگی‌های بسیار زیادی می‌باشد. قطعاً قیمت یک کفش عامل اصلی و تعیین کننده در کیفیت آن کفش نیست و ممکن است یک کفش ارزان دارای کیفیت بهتری نسبت به یک کفش گران قیمت باشد.

در هنگام خرید کفش باید به موارد ذیل توجه کنید و مطمئن شوید یک کفش دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد یا خیر؟

 دارای قابلیت تنظیم

کفش باید قابل تنظیم باشد و بسته به نیاز فرد در حالت‌های مختلف قرار بگیرد.

پایدار بودن و نرم بودن کفش

این مورد در هنگام حرکت بسیار مهم می‌باشد پایدار بودن باعث می‌شود پاشنه پا به صورت افقی و عمودی حرکت نکند.

جادار بودن کفش

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم در قسمت جلوی کفش باید فضای کافی برای انگشتان پا وجود داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید پای افراد در هنگام راه رفتن هم پهن‌تر می‌شود و هم عریض تر. در هنگام راه رفتن پای فرد تا یک سانتی‌متر طول می‌کشد. بنابراین هنگام خرید کفش باید دقت کنید تا کفشی بلندتر از بلندترین انگشت پای خود خریداری نمایید.

دارای پاشنه حداکثر دو و نیم سانتی متر

توجه داشته باشید پاشنه کفش نباید بیشتر از دو و نیم سانتی متر باشد. در صورتی که پاشنه کفش بیشتر از دو و نیم سانت باشد مچ و پاشنه پا، حالت ناپایدار پیدا می‌کند و در نتیجه احتمال رگ به رگ شدن در آن افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد شرایط خوب و مساعد

کفش‌هایی که فرسوده هستند را دور بیندازید و آنها را نگه ندارید. چرا که این کفش‌ها عملکرد خود را از دست داده‌اند. لازم است بدانید راه رفتن یا دویدن و به صورت کلی استفاده از کفش‌های فرسوده، باعث ایجاد استرس و عملکرد منفی بر روی مفاصل می‌شود.

راهنمای انتخاب کفش ورزشی

شایع‌ترین مشکلات در مفاصل و استخوان‌ها، در هنگام ورزش مربوط به کشیدگی و پیچ خوردگی مچ پا می‌باشد. افرادی که ورزش می‌کنند، زیاد دچار این مشکل می‌شوند و به طور معمول وقتی پا به سمت داخل پیچیده می‌شود این مشکل رخ می‌دهد.

شاید تصور کنید این مورد حاد نیست اما لازم است بدانید وجود پیچ خوردگی در پا ها منجر به پارگی رباط و یا کشش رباط ها می‌شود. بسیاری از مواقع کنترل این موضوع از دست فرد خارج است. اما تا جایی که می‌توان، باید جلوی بروز چنین اتفاقاتی را گرفت. بهترین راه برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی با انتخاب یک کفش مناسب برای ورزش میسر می‌شود.

نکات مهم در هنگام خرید کفش ورزشی

اگر امکانش برایتان وجود داشت حتماً به مغازه‌هایی مراجعه کنید که محصولات مربوط به رشته ورزشی که در آن فعالیت می‌کنید را داشته باشند. اگر مشغول فعالیتی مانند دوندگی هستید به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که کفش‌های مخصوص دوندگی داشته باشند و یا اگر تنیس بازی می‌کنید نیز باید به فروشگاه‌های مرتبط با این ورزش مراجعه کنید.

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم پاهای شما در طول روز ورم می‌کنند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم حتماً بعد از تمرین یا در انتهای روز، برای خرید کفش اقدام کنید. برای اطمینان از اینکه کفش با سایز مناسب خریداری کرده‌اید بهتر است از جوراب استفاده کنید.

پایداری در کفش نکته مهمی است. در هنگام خرید کفش مطمئن شوید تا پاشنه پا دارای پایداری لازم باشد. توجه داشته باشید بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش، باید فاصله حداقلی یک و نیم سانتی‌متری رعایت شده باشد.

در  ناحیه جلوی کفش باید فضای مناسب وجود داشته باشد تا بتوان به راحتی انگشتان را در آن تکان داد. انگشتان شما در یک کفش استاندارد به هیچ عنوان نباید تحت فشار زیاد باشد. در هنگام خرید کفش در فروشگاه‌ها سعی کنید بر روی انواع سطح راه روید سطح هایی مانند سرامیک، پارکت و غیره.

سعی کنید کفش‌های خود را همیشه سفت کنید تا پا در داخل آن به خوبی مستحکم شود.

انواع مختلفی از الگوها برای بستن بند کفش وجود دارد و می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان هر کدام از آنها را انتخاب کنید.

قطعا می‌دانید که اندازه سایز پای راست با سایز پای چپ متفاوت می‌باشد. در نتیجه در هنگام خرید هر دو کفش پای راست و چپ را امتحان کنید تا از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین در هنگام خرید کفش، آن را بر روی یک سطح هموار بگذارید و از دور به آن نگاه کنید تا از بدون نقص بودن آن مطمئن شوید.

یکی از مواردی که شاید توجه به آن کمتر اتفاق بیفتد این مورد است که کفش‌هایی که در فروشگاه‌ها نگهداری می‌شوند غالباً در مدت زمان‌های طولانی بر روی ویترین باقی می‌مانند. باید به این مورد توجه داشته باشید که کفشی که خریداری می‌کنید زمان طولانی بر روی ویترین و یا استندها وجود نداشته باشد. چرا که حتی اگر تحمل فشار بر روی کفش زیاد نباشد در طول زمان ممکن است اثر خود را از دست دهد.

در هنگام خرید کفش ورزشی از کفش‌هایی استفاده کنید که میزان حداقلی از لژ را داشته باشند. چرا که کفش‌های تخت و صاف ممکن است باعث آسیب به کمر شوند و آثار غیر قابل جبرانی را بر جای بگذارند.

راهنمای انتخاب بهترین کفش ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *